Merkstrategie

Wat is een goede merkstrategie?

Simpel gezegd is je merkstrategie de koers die jouw merk vaart richting zoveel mogelijk positieve impact. Hoe scherper die koers en hoe effectiever je daaraan bouwt, hoe korter de weg naar een sterk, solide merk.

Het doel van merkstrategie is de juiste plek claimen in het hoofd en het hart van mensen. Niet zomaar een unieke plek – een relevante, onvervangbare plek. Je wilt als merk tenslotte niet alleen zélf je kernwaarden maximaal leven, maar deze ook delen met een groep mensen met dezelfde waarden en overtuigingen.

Waarom is een goede merkstrategie zo belangrijk?

Een merkstrategie is belangrijk voor elk merk, omdat het de essentiële basis vormt van álles dat je doet. Het maakt duidelijk waar je naartoe werkt en hoe alle onderdelen van je merk zich tot elkaar verhouden om maximale impact te hebben.

Hoe kom je tot een goede merkstrategie?

Voor ons bestaat merkstrategie uit drie onderdelen. Wij geloven dat een betekenisvol merk start bij een sterke merkidentiteit waarmee mensen zich kunnen identificeren en willen verbinden. De merkidentiteit beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen. Na het duidelijk definiëren van de merkidentiteit zorgen we er in de volgende fase voor dat dit goed tot uiting komt. Daarin creëren we het merkconcept: de manier waarop de merkidentiteit zich manifesteert in de wereld. Ten slotte creëren we samen een rijke merkbeleving. Die bestaat uit de visuele en tekstuele vertaling van het merkconcept.